2015. október 23., péntek

Hasznos infók

A Daewoo Lanos ugye 99%ban opel.......így olvasd...
Forrás: http://astraferi.freewb.hu/szervizeles/

-Az alapjárat fennakadása az Astráknál szinte sosem a gázbowden hibája miatt történik.! Általában az alapjárat szabályzó mechanikus hibája, mely tisztítással megszüntethető. A kartergáz lerakódása okozza, ám ha sokáig szenvednek vele, már a szabályzó motor elektromos részében olyan hibát is okozhat a mechanikus szorulás, ami miatt azt cserélni kell!

-Az 1,6-os "NZ" motorok nem különösebben makrancos mocik, mint ahogy általában az Opel motorok is elég strapabíróak és üzembiztosak. Tekintve, hogy komoly számú ilyen kocsi rója útjaink hibás felületét, olvashatunk itt is néhány hibáról, melyek elég bosszantóak tudnak lenni. Igazán a típus erényének azt tartom, hogy szinte sosem üzemképtelenséget kiváltó hibával bajlódik, inkább a rángatás, alapjárat és egyéb kisebb gondok keserítik a tulaj életét!

 -A vezérmű szíj cseréjét nem szabad sokáig odázni, mikor eljön az idő, mert a megadott km-nél nem igazán sokkal képes többre. Érzékeny a szíj feszességének beállítására, mert ha kicsit is feszesebb, mint kell, rögtön morogni kezd és a vízpumpát is könnyen kinyírja. Ugyanez a helyzet a generátor hajtó szíjjal is. Csak az a generátor csapágyat és a tartóbak szilentjeit vágja haza túlfeszítés esetén. -A motorolaj legyen mindig időben és megfelelő minőségűre cserélve, ezzel a vezérműtengelyt kíméled, melynek cseréje nem olcsó mulatság.

 -Az első futóműben kényes pont az első lengéscsillapítók állapota, mert ha nem állnak helyt megfelelően, (már "fáradtak") a gömbfejek és a kormánymű gyors kiverődése következhet be! A hátsó híd felfüggesztése és a fékszerkezet meglepően hatásosra sikerült a gyártóknak. -A karosszérián elsősorban a már megszokott Opel gond, a hátsó sárvédő ívek korróziója az első szembe ötlő esztétikai és szerkezeti gond.

-Másodikként érdemes figyelni az első lengőkarok felfüggesztési pontjai körül jelentkező korrózióból és anyagfáradásból egyaránt eredő hibákat, melyek miatt a lengőkar "lélegezni" kezdhet és emiatt a kocsi stabilitásából veszít, majd a féltengelyeket kezdi egyik, vagy mindkét oldalon "enni". Ez már a futómű hiba haladó állapotának jele, és általában az első szériás Astrákon jelentkezik. Az utánuk jövőknél már kicsit erősebbre "sikerült" ez a vázrész is.



OLAJCSERE     

Motorban A szakkönyv szerint az olajcserét
-benzinmotornál 15.000 km-terenként,
-dizelmotornál 7500 km-terenként,
-kisebb futásteljesítmény esetén pedig évenként tanácsos megejteni.
Természetesen az olajszűrő cseréje is meg kell történjen a friss olaj betöltése előtt!   Fontos, ha nem a legfontosabb a motor szempontjából, hogy a megfelelő olaj "keringjen az ereiben". Egyrészt garantálja az üzembiztonságot, az optimális működési feltételeket és nem utolsó sorban meghosszabbítja az élettartamot.
A megfelelő olaj kiválasztása nem annyira nehéz, ha figyelembe veszünk néhány irányelvet és persze leszámolunk néhány mitosszal. Első a gyári ajánlás. Ha Opel gyári olajat választunk, akkor ezzel nem tudunk mellé lőni. A többi gyártó olajai közül pedig érdemes a cimkén az alábbi GM specifikációs feliratot keresni: GM- LL-A-025 vagy GM-LL-B-025
A viszkozítási érték kiválasztásakor pedig az alábbi irányelvet próbáljuk megvalósítani; -az a "legvékonyabb" olaj, ami az optimális kenést biztosítja a megfelelő olajnyomást fenntartásával és nem társul hozzá túlzott olajfogyás.
Részletesebben erről a " Letöltések" menüben található "10W-40 kontra 5W-40" írásban.


Sebességváltó 

No ez már egy kissé bonyolultabb művelet, hiszen a sebességváltóműre nem terveztek leeresztőcsavart, csak egy olajszint ellenőrző csavart.  Szándékosan, mert a szakkönyv szerint  "teljes élettartamra" szóló olaj van benne
 A cserélésével tehát nem kell fáradoznunk viszont alkalmasint tanácsos ellenőrizni az olajszintet és elégtelen olajszint esetén azt utánatölteni. Mindemellett érdemes átgondolnunk, hogy egy több éve a sebváltóban lévő, - bármilyen csúcsminőségű- olajnak milyen kenési értékei vannak egy frisshez képest. Ha így vesszük, akkor talán már érdemes elgondolkodnunk a váltóművünk időszakos olajcseréjéről. Az utántöltés elött ellenőrizzük az olajszintet, amit a sebváltónk jobb vagy bal oldalán található ellenőrzőcsavar kihajtásával tehetünk meg.
MEGJEGYZÉS tőlem: Azért Én megkérdőjelezném azt az olajat, ami benne van jelenleg 19 éve és lenyomot 150.000km-ert. A legtöbb kocsiba 30-40.000ként kell olajat cserélni. MIÉRT?

 Az olajszintnek pontosan az ellenőrzőnyílás alsó széléig kell érnie. ( kivéve 1.6 literes benzin- és 1.7 literes szívódizelmotor F13 hajtóművénél, ahol is az ellenőrzőnyilás alsó széle alatt 20 mm-rel kell lennie. Ezt egy meghajlított dróttal lehet ellenőrizni.) Az utántöltést elvégezhetjük az ellenőrzőnyíláson slag segítségével, de praktikusabb erre a sebváltó tetején található "szuszogót" használni.

Ezt egy 17-es villáskulccsal kicsavarjuk és egy tölcsér segítségével betölthetjök az olajat. Betöltés közben kísérjük figyelemmel az ellenőrzőnyílást és ha ott szépen megindul az olajcsöpögés, akkor el is értük a megfelelő szintet, abbahagyhatjuk a betöltést.
Csavarjuk vissza az ellenőrzőnyílás csavarját, majd a szuszogót is hajtsuk be a helyére. Feltöltést gyári olajjal végezzünk, de ez sem szentírás.  Váltóolaj mennyiség : 1.4 -1.6 liter
A hajtóműbe SAE 80W viszkozitású, API GL-4 minőségű kenőanyag az ideális.
Váltóolajok: Opel gyári  
MANNOL UNIVERSAL 80W-90


HŰTŐVÍZ csere, fagyálló:
http://data.hu/get/3464625/astra_hutovizcsere.pdf

Akkor fogjunk hozzá!...
Fontos! Forró motorban ne cseréljünk hűtővizet, várjuk meg míg lehül!
1.) A fűtéscsap max.-ra tekerése az utastérben (a pirosban legyen, a képen zárt
állapotban van a csap!)


Erre azért van szükség, hogy a radiátorból is ki tudjon fojni a hűtővíz. Apropó a
hűtővízcserét tanácsos aknán végeznünk és gondoskodjunk megfelelő űrméretű (kb.6
liter befogadására alkalmas) felfogóedényről.

2.) A tágulási tartály zárókupakját lecsavarjuk.

3.) A a hűtő alsó gumicsövének bilincsét fellazítjuk és a csövet lehúzzuk a
csonkról.

Ekkor megindul a hűtővíz kiömlése, amit a már odakészített edényben fogunk fel.
Ezzel elméletileg (szakkönyv szerint) megvalósítottuk a leeresztést. A gyakorlatban
viszont még marad némi hűtőfolyadék a rendszerben. Ha tenni akarunk még
annak érdekében, hogy ez is eltávozzon (mindet úgy sem tudjuk leengedni!),
akkor az utastérbe vezető gumicsöveket is lehúzhatjuk a csonkokról. Tapasztalni
fogjuk, hogy még folyik ki némi víz.

4.) Az elhasználódott hűtővíz leeresztése ezzel megtörtént. Húzzuk vissza a
gumicsövet/-eket a csőcsonkjaikra és rögzítsük őket bilenccsel.


5.) Precízebb autósok megtehetik, hogy feltöltik desztilált (vagy
ioncserélt) vízzel a rendszert és a motor rövid járatása után
megismétlik a leeresztési folyamatot.
Kaphatók vegyszerek(pl. http://www.pro-tec.hu/rf.htm#termek) is a
hűtő-rendszer tisztításához, melyekkel átmoshatók a járatok és csövek.


6.) Szóval eljutottunk oda, hogy a hűtőrendszer üres és tiszta, a gumicsövek pedig a
helyükre kerültek és „meg vannak bilincselve”. Ezek után jön a megvásárolt
készrekevert fagyálló hűtőfolyadékkal történő feltöltés. Válogathatunk a márkákban,
a bevásárlóközpontok polcain tömegével megjelennek a téli szezon
előtt a készrekevert, álltalában -35 C-fokig kalibrált 1 és 5 literes flakonok. A
márka kiválasztása mindenki saját döntése, az ár általában tükrözi a minőséget
is. (Jómagam a Prelix nevű készítményben még nem csalódtam.)
Aki nem bízik a készrekevert anyagban, az saját maga is előállíthatja a megfelelő
mennyiségű fagyálló mennyiséget; koncentrátum és desztillált víz összekeverésével.
A koncentrátum cimkéjén feltüntetik, hogy milyen keverési aránynál, milyen (mínusz
C-fokban megadott fagyállóságszintet) érhetünk el. Ahogy a fentiekben olvashattuk a
70-30% -ot (fagyálló-víz) célozhatjuk meg optimális keveréknek.


7.) Ha már a rendelkezésünkre áll a kellő mennyiségű fagyálló-hűtővíz mennyiség
( astra F= kb. 6 liter), akkor kezdjük meg a betöltését a tágulási tartályba. Ezt
mindaddig folytassuk, míg a tartályban lévő minimum nívószint fölé nem
érünk picivel. (Astra F-nél ez a minimum szint = a tartály középpontjánál lévő
illesztéssel)

Ezt követően kezünkkel pumpáljuk meg a gumicsöveket és figyeljük a folyadékszint
alakulását a tágulási tartályban és szükség esetén töltsünk utána. Amikor úgy tűnik,
hogy már nem változik a szint és a minimum szint felett meg-állt picivel, akkor
csavarjuk vissza a tartály zárókupakját.


8.) Indítsuk be az autót és rövid ideig járassuk a motort. Töltsük utána a hiányzó
mennyiséget.


9.) Ezek után összecsomagolhatunk. A feladatot elvégeztük. Viszont az
elkövetkezendő kb. 1 hónapos időszakban fokozott figyelmet fordítsunk a
nívószint ellenőrzésére és az utántöltésre! Erre azért van szükség, mert a
rendszer légtelenítése önműködően történik,-üzem közben- és az eltávozott
levegő helyére újabb hűtőfolyadékot kell pótolnunk.
Ezután a hónapos periódus után már viszonylag ritkábban kell ellenőriznünk a
nívószintet, de ne hanyagoljuk el teljesen és nagyobb utak előtt és után mindig
fordítsunk gondot erre!
JÓ AUTÓZÁST MINDENKINEK!





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése